USO DAS NOVAS TECNOLOGIAS E SEUS IMPACTOS NO PROCESSO DE ENSINO E APRENDIZAGEM
Abstract
The teaching-learning process is closely linked to various stages of an individual's life, being divided into teaching phases: childhood, elementary, secondary and higher education. The education process has been constantly transformed, considering that it responds to desires and needs of men who live in a constant search for knowledge. The use of technology must be seen as a tool to help in processes of knowledge construction and it is up to educators to use it in a conscious and organized way. Technological evolution resulted in the need for adaptation on part of schools, which needed to add technological resources to their academic routine. Thus, the following research problem was reached: what challenges can occur in implementing and implementation of new technologies in teaching and learning process? This work aims to evaluate challenges in implementing and implementation of new technologies in teaching and learning process. Several public policies have encouraged training of teachers for didactic use of new technologies. The insertion of technology adds new didactic forms for transmitting information, enabling teaching that is closer to reality, changing the role of educator in relation to student. New digital information and communication technologies are a growing reality in educational environment and this is unquestionable, especially after pandemic scenario faced in Brazil and around the world. We can conclude that in this way, continuing education, in the era of new technologies, can no longer be restricted to training courses, converging into something much more comprehensive that emerges from difficulties and desires faced by educators, on a daily basis, with a view to carrying out a meaningful practice.
Resumo
O processo de ensino-aprendizagem está intimamente ligado a várias etapas da vida do indivíduo, sendo dividido em fases de ensino: infantil, fundamental, médio e superior. O processo de educação vem sendo transformado constantemente, tendo em vista que responde aos anseios e necessidades do homem que vive em constante busca por conhecimento. O uso de tecnologias deve ser visto como ferramenta de auxílio nos processos de construção do conhecimento e compete aos educadores utilizá- la de maneira consciente e organizada. A evolução tecnológica resultou na necessidade de adaptação por parte das escolas, que precisaram adicionar os recursos tecnológicos à rotina acadêmica. Assim, chegou-se ao seguinte problema de pesquisa: Que desafios podem ocorrer na execução e efetivação das novas tecnologias no processo de ensino e aprendizagem? Nesse trabalho pretende-se avaliar os desafios na execução e efetivação das novas tecnologias no processo de ensino e aprendizagem. Diversas políticas públicas têm incentivado a formação de professores para uso didático das novas tecnologias. A inserção da tecnologia agrega novas formas didáticas para a transmissão das informações, possibilitando um ensino mais próximo à realidade, mudando o papel do educador frente ao educando. As novas tecnologias digitais da informação e comunicação se mostram como uma realidade crescente no meio educacional e isso é inquestionável, sobretudo após o cenário pandêmico enfrentado no Brasil e no mundo. Pode-se concluir que desse modo, a formação continuada, na era das novas tecnologias, não pode mais se restringir aos cursos de capacitações, convergindo em algo muito mais abrangente que emerge das dificuldades e anseios enfrentados pelo educador, no dia a dia, com vistas à realização de uma prática significativa.
Keywords (ENG)
Teaching-learning. New Technologies. Education.